Masz pytanie? Zadzwoń do nas już teraz!

Phone 600-056-337 lub 606-654-671

Znajdź nas w social media

Facebook
Szatnia pracownicza – jakie wymagania musi spełnić?

Szatnia pracownicza – jakie wymagania musi spełnić?

Dla niektórych zakładów pracy obowiązkowe jest zapewnienie pracownikom szatni i szafek na ubrania na terenie firmy. Takie pomieszczenie i znajdujące się z nim meble muszą spełniać pewne wymagania, aby mogły służyć pracownikom, zapewniając im bezpieczne i higieniczne warunki do zmiany odzieży. W jakich miejscach pracy szatnia pracownicza jest obowiązkowa? Jakie są wymogi?

Szatnia dla pracowników – gdzie musi się znaleźć?

Mówiąc ogólnie – szatnia pracownicza powinna znaleźć się tam, gdzie konieczna jest zmiana odzieży własnej na roboczą, ochronną lub reprezentacyjną. Do takich miejsc zaliczamy wszelkie zakłady produkcyjne, miejsca budowy, miejsca pracy służb mundurowych, placówki medyczne, a także hotele, czy restauracje. Wiele zawodów wymaga noszenia specjalnej odzieży, a tym samym konieczne jest zapewnienie miejsca do jej przechowywania. Warto również wiedzieć, że pracownikowi, który stosuje odzież specjalną przysługuje ekwiwalent za pranie owej odzieży, o ile czyszczenia nie zapewnia pracodawca.

Ubrania służbowe muszą być przechowywane w odpowiedni, higieniczny i bezpieczny sposób. Konieczność zmiany odzieży wiąże się również z obowiązkiem zapewnienia pracownikom pomieszczenia – przebieralni, w której mogą przygotować się do wykonywania zadań służbowych. Ta również, zgodnie z polskim prawem, musi spełniać odpowiednie warunki.

Szatnie pracownicze – przepisy

O obowiązku zapewnienia szatni w zakładach pracy, gdzie konieczna jest zmiana odzieży, mówią przepisy Kodeksu pracy, a dokładnie §111:

Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

Wyróżnia się kilka typów szatni pracowniczych:

  • szatnia odzieży własnej pracowników – zakłady pracy, w których rzeczy pracowników nie powinny mieć kontaktu z odzieżą ochronną i środkami ochrony indywidualnej, każdy pracownik powinien mieć dostęp do jednej, indywidualnej szafki

  • szatnia podstawowa – do przechowywania rzeczy prywatnych i służbowych, pracownik powinien mieć dostęp do dwóch oddzielnych szafek lub jednej z odpowiednio wydzielonym miejscem na dwa typy odzieży

  • szatnie odzieży ochronnej i roboczej – do przechowywania odzieży służbowej

  • szatnia przepustowa – składająca się z części do przechowywania odzieży własnej, części do przechowywania odzieży ochronnej oraz łącznika wyposażonego w urządzenia higienicznosanitarne.

Szatnie pracownicze regulowane są również przez przepisy BHP, opisane w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. Mówią one, że:

  • szatnie pracownicze muszą być oddzielne dla kobiet i mężczyzn

  • szatnie powinny znajdować się w wydzielonych, a najlepiej oddzielnych pomieszczeniach

  • szatnie muszą być oświetlone (najlepiej światłem dziennym), suche, ogrzewane i wentylowane (konieczność min. czterokrotnej wymiany powietrza na godzinę)

  • szatnia powinna być wyposażona w miejsca siedzące. Ich ilość nie może być mniejsza niż 50% liczby pracowników obecnych na najliczniejszej zmianie

  • wysokość pomieszczenia szatni dla pracowników nie może być niższa niż 2.5m

  • przejścia komunikacyjne i odległości między rzędami szafek nie mogą być mniejsze niż 1.5m

Wyposażenie szatni pracowniczej – o czym trzeba pamiętać?

Podstawą wyposażenia szatni pracowniczej są szafki na ubrania oraz urządzenia higienicznosanitarne. Najlepiej sprawdzą się tutaj meble metalowe, ponieważ są trwałe, odporne na uszkodzenia, a jednocześnie estetyczne i łatwe w utrzymaniu czystości. Malowanie szafek metalowych metodą proszkową sprawia, że z łatwością można dopasować ich kolor do wnętrza. Aby jednocześnie zapewnić miejsca siedzące, można postawić na szafki pracownicze z ławeczką lub szafki pracownicze z siedziskiem.

W zależności od charakteru zakładu pracy, w szatniach przydać się może również sprzęt do odpylania ubrań, suszenia ubrań, odkażania, a także czyszczenia butów. Wygodę zapewnią dodatkowe wieszaki, na przykład na odzież wierzchnią, stojaki na parasole, czy poręczne półki na drobne przedmioty.

Każdy pracodawca (i pracownik) powinien pamiętać o tym, co w szatni pracowniczej nie może się znaleźć, a jest to monitoring. Instalowanie kamer w takich pomieszczeniach, jak szatnie dla pracowników, toalety, stołówki i palarnie jest niezgodne z obowiązującym prawem.

Skontaktuj się z nami

Zapytaj o ofertę

Administratorem Państwa danych osobowych jest GALTER Meble Biurowe i Metalowe M. Cinkowski, R. Mazur s.c. Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w celu nawiązania z Państwem kontaktu oraz w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do nawiązania z Państwem kontaktu. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityką prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Zapytaj o

Administratorem Państwa danych osobowych jest GALTER Meble Biurowe i Metalowe M. Cinkowski, R. Mazur s.c. Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w celu nawiązania z Państwem kontaktu oraz w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do nawiązania z Państwem kontaktu. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityką prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.